Miten minä huolehdin itsestäni? 1.2.2020

Miten huolehdin henkisestä puolestani?

Jos mua stressaa, niin mulla on paljon erilaisia asioita, joita mä tykkään tehdä sen stressin poistamiseksi. Niitä mä kerroinkin tossa mun viime blogikirjotuksessa. Mutta tähän vähän lyhyemmin sanottuna ne on kasvonaamion laitto, perheen ja läheisten kanssa olo ja koiran kanssa lenkeillä käyminen. Ne kummasti piristää ja poistaa stressiä, koska saan itse ainakin näistä asioista ajatukset muualle.
Mä itse olen todella harvoin ahdistunut, mutta jos mä sitä olen, niin se tulee usein just jostakin kouluhommasta, mikä pitäisi palauttaa mut ei ole tehnyt sitä. Mä helpotan mun ahdistuneisuutta silleen, että mä laitan asioille tietyn päivämäärän, jolloin sitä pitää tehdä. Joitakin tää voi stressata enemmän, mutta muo se helpottaa. Ahdistuneisuus helpottaa itselläni kyllä myöskin suurilta osin puhumalla ja stressiä helpottavia asioita tekemällä myöskin. Käsittelen ahdistuneisuutta ihan siten, että yritän vain saada mielen positiiviseksi ja ajattelen/teen jotakin muuta. Käsittelen sitä myöskin puhumalla. Mulle ahdistuneisuus on todella nopeasti ohi menevä olotila, josta mä itse olen iloinen. Olen todella positiivinen ihminen, enkä mä ihan hirveesti edes ajattele mitään negatiivista, tämän takia mua ei hirveästi ahdista ja jos ahdistaa, niin saan sen ahdistuneisuuden todella hyvin pois suljettua.
Kun mä olen poikki, niin mä usein haluan vaan maata ja kattoa netflixiä. Välillä kun mä olen poikki, niin saatan myöskin mennä kavereiden kanssa ihan kahville, että mä piristyisin. Meillä on kavereitten kanssa aina niin hauskaa ja ne osaa aina piristää. Välillä poikki ollessa mä kyllä oikeesti tykkään vaan rentoutua ja vaan katsoa niitä leffoja.
Mulla ei mun mielestäni oo hirveästi kehittämistä mun henkisen jaksamisen huomioinnissa. Jos jotakin pitäis sanoa, niin varmaankin mä sanoisin, että mun pitäisi käydä ulkona vielä vähän enemmän, että saa vähän raitista ilmaa ja jaksaa muutenkin.
En mielestäni kuormita itseäni millään toimenpiteillä. Otan yleensä aika rennosti ja teen sen verran, kuin tuntuu hyvältä :).


Miten huolehdin fyysisestä puolesta?

Jos joudun istumaan koko päivän koneella tai seisomaan kädet ylhäällä hiusten kimpussa, niin mä huolehdin siitä, että mun kehoni jaksaa niin levolla. Saatan käydä ottamassa pienen kävelylenkin ja sitten vähän syödä jotain ja menen aikaisin nukkumaan (ainakin yritän mennä).
Mä hoidan mun lihaksiani ja niveliäni crossfitissä käynnillä. Ennen mä kävin salilla, jotta lihakset pysyisivät kunnossa, mutta nykyään se on jäänyt pois ja käyn crossfitissä. Sieltä saa juuri oikeanlaista liikuntaa mulle itselleni! Se auttaa mua lihasten kehittämisessä ja on myöskin todella hauskaa mun mielestäni.
Jos mä mietin mun fyysisen kunnon ylläpitämistä, niin mielestäni mä teen tarpeeksi sen eteen. Välillä mä kylläkin saatan syödä huonosti, jolloin energiatasot eivät ole parhaimmillaan, mutta emmeköhän me kaikki välillä. Minä itse pidän kävelylenkeillä ja harrastuksella mun fyysistä kuntoani yllä.
Omaa fyysistä jaksamistani mä voisin kehittää pidemmillä unilla ja paremmalla ruokavaliolla. Uni, lepo ja ruoka vaikuttavat todella paljon ainakin itelläni fyysiseen jaksamiseen. Mä voisin kehittää sitä siis siten, että mä menisin aikasemmin nukkumaan ja söisin vielä vähän terveellisemmin. Mä syön kyllä aina kotiruokaa, joka meillä kotona on terveellistä, mutta herkkuja mä voisin hieman vähentää. Näin mä itse koen voivani parantaa mun fyysistä jaksamistani ja kuntoani.

Kommentit

Suositut tekstit